Deuren openen met een smartphone of door een chip onder de huid. Het klinkt misschien ondenkbaar, maar over vijf tot tien jaar kan dat heel normaal zijn. Maar wat zijn de trends in toegangsbeheer op kortere termijn? Ik denk dan vooral aan drie zaken. Digitale toegangscontrole, elektronische sleuteluitgifte en (in de zorg) de koppeling aan het zorgoproepsysteem.

1. Toegangsbeheer in real-time voor meer controle

Steeds meer woningbouwverenigingen, zorginstellingen en VVE’s wisselen de traditionele sleutelbossen van hun complex in voor elektronisch toegangsbeheer. Voor meer controle: ze willen zelf bepalen wie een gebouw kan betreden, weten wie binnen is en onbevoegden buiten houden. Dat kan met elektronische toegangscontrole op de toegangsdeur of entreedeur. Hierbij geef je gebruikers van het gebouw een pasje of een tag. Je kunt digitaal gebruikersrechten toekennen aan dat pasje. Zo kun je bepalen wie het complex binnen kan. En gedurende welke tijd hij naar binnen mag. Dat kan je real-time regelen, snel en op afstand. Een bewoner is zijn tag kwijt? Je geeft hem een nieuwe en schakelt de oude tag uit zodat die onbruikbaar wordt. Een monteur of schoonmaker moet naar binnen? Je activeert de tag voor een dagdeel of bepaalde tijdstippen.

2. Elektronische sleuteluitgifte: gecontroleerde toegang en kostenbesparing

In de toekomst verlaten sleutels het pand niet meer. Ze blijven in het gebouw, in een elektronische sleutelkast. In de zorgsector en de reiswereld – hotels, vakantieparken – is deze vorm van elektronische sleuteluitgifte al in opmars. Het is een manier om te besparen op personeelskosten. De gast of gebruiker kan de sleutel naar zijn ruimte, kamer of huisje zelf pakken. Je hebt geen receptionist of beheerder meer nodig. Maar je kunt wel controleren wie de toegang heeft tot een ruimte in een gebouw.

Ik ken ook een aannemer die voor de renovatie van een aantal woningen een elektronische sleutelkast op de bouwplaats heeft. Door het gebruik van een pasje geeft de kast alleen de sleutel vrij waarvoor de gebruiker gemachtigd is. Een vakman kan alleen de sleutel pakken van de woning waar hij aan de slag gaat. Zo zorgt elektronische sleuteluitgifte voor gericht toegangsbeheer. Via de sleutelkast kun je real-time zien wie een sleutel bezit en of hij die heeft teruggebracht. Is dit niet volgens de afspraak gebeurt, dan krijgt de eindverantwoordelijke een melding via de mail. Zo kun je snel actie ondernemen om de sleutel alsnog terug te krijgen.

3. In de zorg: meer zelfstandigheid door koppeling aan zorgoproepsysteem

Uit de zorg merk ik een groeiende vraag naar de koppeling van toegangscontrole aan het zorgoproepsysteem op deurniveau. Het past bij de trend van meer zelfstandigheid en zelfredzaamheid van ouderen. En laten we de eisen uit het Bouwbesluit, eisen voor inbraakwerendheid en de privacywetten niet vergeten. Een bewoner moet zelf zijn voordeur kunnen ontgrendelen als hij hulp nodig heeft. Ook als hij is gevallen en niet meer overeind kan komen.

Koppel je het zorgoproepsysteem aan het slot of beslag van de deur, dan kan de bewoner de deur ontgrendelen met één druk op de alarmknop van het zorgoproepsysteem. De verpleegkundige kan vervolgens zonder een tag de deur openen en de zorg verlenen die nodig is. Een mooie oplossing met een integrale aanpak. Het bevordert de zelfredzaamheid van de bewoner en garandeert tegelijkertijd de privacy en de inbraakveiligheid.

Heeft u het goede voornemen om in 2017 (of daarna) uw toegangsbeheer te moderniseren? Of het nu gaat om real-time toegangsbeheer via de draad of in de cloud, mijn Building Control collega’s en ik denken graag met u mee over efficiënte toegangscontrole.